Visie op leren
De visie van De Bongerd is dat kinderen optimaal tot leren komen in een veilig pedagogisch klimaat: ‘Plezier en ontwikkeling door veiligheid en betrokkenheid’. Wanneer kinderen zich veilig voelen en betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling zullen ze met plezier tot leren komen. Wij gaan uit van wat kinderen nodig hebben aan ondersteuning op didactisch, sociaal, cognitief en emotioneel gebied. Hierbij werken wij aan zo optimaal mogelijke resultaten en hanteren daarbij het principe van één-kind-één plan. Uitgaande van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en op basis van het ontwikkelingsperspectief van kinderen werken wij opbrengstgericht. Altijd met het oog op een zo passend mogelijke uitstroombestemming, tussentijds of in de overstap naar het vervolgonderwijs. Wij zien ouders/verzorgers als onze partners en werken in een noodzakelijke multidisciplinaire aanpak nauw samen met onze ketenpartners en met diverse (hulpverlenende)instanties in de ontwikkeling van het kind.
Visie op professionaliteit
Op De Bongerd hebben de teamleden een onderzoekende houding ten aanzien van het onderwijs en zijn ze bereid om nieuwe informatie en vaardigheden te verwerven. Dit bevordert hun persoonlijke en professionele groei. De teamleden zijn nieuwsgierig en deze nieuwsgierigheid wordt gevolgd en gevoed om zo kennis op te bouwen. Enerzijds om eigen ontwikkeling op gang te houden, anderzijds om model te staan voor leerlingen. Het team is actiegericht en gaat hierover met elkaar in dialoog en geeft elkaar formatieve feedback. De Bongerd zet hoog in op samenwerking en kennisuitwisseling met de leerteams als professionele leergemeenschap die leren van en met elkaar.
De ambitie van De Bongerd is samenwerken aan een omgeving waarin collega's kunnen floreren, waarin alle betrokkenen de talenten kunnen gebruiken en die verder kunnen ontwikkelen om zo de organisatiedoelen te behalen. De teamleden nemen leiderschap en verantwoordelijkheid in hun eigen ontwikkeling. Het team werkt intensief samen en maakt gebruik van elkaars kennis en kwaliteiten, want werken in het onderwijs vraagt om een leven lang leren.