Home Onze school

Onze school

De Bongerd is een school voor speciaal onderwijs voor leerlingen binnen groep 1 tot en met 8. Onze school biedt passend onderwijs aan kinderen met een ondersteuningsbehoefte gericht op gedrag en/of geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Om tot leren te komen is het nodig dat zij vertrouwen (her)krijgen in zichzelf, de ander en in school. Daarnaast willen wij dat kinderen op een goede wijze met anderen leren omgaan, zelfredzaam zijn en oplossingsgericht denken. In samenwerking met het kind, de ouders en ketenpartners bieden wij de gewenste ondersteuning. De school valt onder het bestuur van Stichting Almere Speciaal.

De kernwaarden van De Bongerd

  • Plezier  Samen ontwikkelen geeft plezier. 
  • Ontwikkeling  Samen bouwen aan ontwikkeling.  
  • Veiligheid  Een leer- en werkomgeving waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan. 
  • Betrokkenheid   Autonomie bevorderen van leerling door wederzijdse betrokkenheid. 

Visie

Visie op gedrag 

Wij hebben als uitgangspunt dat geen enkel kind ervoor kiest om gedragsproblemen te laten zien op school, dit gedrag komt namelijk ergens vandaan. De Bongerd onderzoekt de achterliggende oorzaken van dit gedrag en werkt op maat aan herstel en ondersteuning. Hierbij leren we de kinderen actief succesbepalende vaardigheden aan om zo optimaal tot leren te komen en succeservaringen op te doen. Dit bevordert het vertrouwen in zichzelf, de ander, school en het maatschappelijk participeren.    

Visie op lesgeven

Het lesgeven is de kern van ons werk. Op De Bongerd hebben wij goed zicht op de emotionele, sociale, cognitieve en didactische ontwikkeling van het kind en wordt ons didactische aanbod aangeboden via de onderwijsmodellen IGDI en GRRIM. We bevorderen kansengelijkheid door aan te sluiten bij de verschillende beginsituaties van de kinderen, te differentiëren op niveau en tijd en het stellen van hoge verwachtingen. Er wordt van én met elkaar geleerd: leerlingen werken coöperatief samen, waarbij elk kind zich verantwoordelijk voelt voor het leerproces en eigenaar is van de eigen ontwikkeling. Talenten worden ontdekt en ontwikkeld door middel van veiligheid, een goede relatie en wederzijds respect voor elkaar. We werken in een rijke leeromgeving om kinderen een onderzoekende houding aan te leren.    

Visie op leren 

De visie van De Bongerd is dat kinderen optimaal tot leren komen in een veilig pedagogisch klimaat: ‘Plezier en ontwikkeling door veiligheid en betrokkenheid’. Wanneer kinderen zich veilig voelen en betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling zullen ze met plezier tot leren komen. Wij gaan uit van wat kinderen nodig hebben aan ondersteuning op didactisch, sociaal, cognitief en emotioneel gebied. Hierbij werken wij aan zo optimaal mogelijke resultaten en hanteren daarbij het principe van één-kind-één plan. Uitgaande van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en op basis van het ontwikkelingsperspectief van kinderen werken wij opbrengstgericht. Altijd met het oog op een zo passend mogelijke uitstroombestemming, tussentijds of in de overstap naar het vervolgonderwijs. Wij zien ouders/verzorgers als onze partners en werken in een noodzakelijke multidisciplinaire aanpak nauw samen met onze ketenpartners en met diverse (hulpverlenende)instanties in de ontwikkeling van het kind.  

Visie op professionaliteit 

Op De Bongerd hebben de teamleden een onderzoekende houding ten aanzien van het onderwijs en zijn ze bereid om nieuwe informatie en vaardigheden te verwerven. Dit bevordert hun persoonlijke en professionele groei. De teamleden zijn nieuwsgierig en deze nieuwsgierigheid wordt gevolgd en gevoed om zo kennis op te bouwen. Enerzijds om eigen ontwikkeling op gang te houden, anderzijds om model te staan voor leerlingen. Het team is actiegericht en gaat hierover met elkaar in dialoog en geeft elkaar formatieve feedback. De Bongerd zet hoog in op samenwerking en kennisuitwisseling met de leerteams als professionele leergemeenschap die leren van en met elkaar. 

De ambitie van De Bongerd is samenwerken aan een omgeving waarin collega's kunnen floreren, waarin alle betrokkenen de talenten kunnen gebruiken en die verder kunnen ontwikkelen om zo de organisatiedoelen te behalen. De teamleden nemen leiderschap en verantwoordelijkheid in hun eigen ontwikkeling. Het team werkt intensief samen en maakt gebruik van elkaars kennis en kwaliteiten, want werken in het onderwijs vraagt om een leven lang leren.