Home Onze school Ontwikkelings- en uitstroomperspectief

Ontwikkelings- en uitstroomperspectief

Voor elke leerling wordt er binnen de eerste zes weken bij binnenkomst een ontwikkelingsperspectiefplan (opp) vastgesteld. Het ontwikkelingsperspectief staat voor één schooljaar en wordt twee maal per jaar geëvalueerd. Het ontwikkelingsperspectief geeft een beeld en tevens het verwachte niveau van de leerling bij uitstroom en doorstroom van de school. De leerlingen worden ingedeeld in één van de drie leerroutes, waarbij leerroute 1 toewerkt naar het behalen van het referentieniveau 1S (TL, HAVO, VWO), leerroute toewerkt naar het behalen van referentieniveau 1F (BB, KB) en leerroute 3 op weg naar 1F (praktijkonderwijs, VSO arbeid).

We onderscheiden de volgende ontwikkelingsperspectieven en uitstroombestemmingen:

  • PO regulier basisonderwijs
  • SBO speciaal basisonderwijs
  • SO speciaal onderwijs
  • VO reguliere scholen voor voortgezet onderwijs
  • PRO praktijkonderwijs
  • OPDC orthopedagogisch didactisch centrum
  • VSO voortgezet speciaal onderwijs
  • VSO arbeid, voorbereiding op dagbesteding en arbeid

Interne ondersteuningsstructuur

De begeleiding van leerlingen op De Bongerd vraagt om een heldere interne ondersteuningsstructuur waar de ondersteuningsbehoeften van leerlingen tijdig worden gesignaleerd, waar overleg plaatsvindt over leerlingen en waar professionele uitwisseling plaatsvindt. De ondersteuningsstructuur op De Bongerd bestaat uit een vaste procedure in de begeleiding en ondersteuning aan de leerlingen op;

  • Opstellen, evalueren en bijstelling van het OPP
  • Monitoring van de ontwikkeling op de specifieke- en leergebied overstijgende vakgebieden
  • 1 zorgroute; groepsbesprekingen, groepsplannen, groepsbezoeken, kindbesprekingen, casuïstiekbesprekingen